Een neerwaartse trend beheerst de Europese automarkt. In maart werden maar
liefst 9,5 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd dan in dezelfde
periode vorig jaar. Maar sommige merken deden het slechter dan andere.
Meest opvallend was de terugval van Toyota. Het bedrijf verkocht
afgelopen maand in Europa bijna 20 duizend auto’s minder dan vorig jaar.
Over het hele kwartaal werd ruim 17 procent minder verhandeld.
Toyota-importeur Louwman en Parqui begrijpt wel waarom Toyota het relatief
minder doet. “Alle grote merken kennen een terugval”, zegt PR-manager Guido
Roozekrans. “Daar hebben wij ook last van.”
Dit verklaart niet waarom Toyota’s terugval veel sterker is dan de
concurrentie. Roozekrans geeft daarom nog een reden. “Veel modellen zijn aan
het einde van hun levenscyclus. Dat merk je.”
Aangezien er in 2008 maar weinig nieuwe modellen staan gepland, zal dit effect
nog even doorwerken, denkt hij.
Maar dat is nog niet alles. Jürgen Pieper, automarktanalist bij
Bankhaus Metzler, denkt dat Toyota ook te lijden heeft onder de
terugroepacties in 2006 en 2007. Kopers gaan daardoor twijfelen aan de
kwaliteit van het merk, voorheen een van de sterkste prikkels tot aankoop.
Roozekrans is het gedeeltelijk met hem eens. “Kwaliteit is een belangrijk punt
voor Toyota. En wij roepen door de bank genomen ook maar heel weinig auto’s
terug.” Als het dan eens een keer voorkomt, is dat een uitzondering en valt
het dus extra op, volgens Roozekrans.
Toyota heeft ook te lijden onder de verbeterde concurrentie.
“Vooral Europese fabrikanten hebben hun organisaties sterk hervormd”,
constateert Pieper. “Ze hebben echt hun best gedaan.”
De cijfers geven de analist gelijk. Hoewel ook de Europese autobedrijven te
kampen hadden met een lichte terugval in het eerste kwartaal, bleef deze
beperkt in vergelijking met de Aziatische en Amerikaanse fabrikanten.
Roozekrans: “De concurrentie heeft veel nieuwe modellen geïntroduceerd. Dat
werkt in ons nadeel.” Ondanks de mindere resulaten denkt hij het Nederlandse
marktaandeel van 8 procent (2007) wel vast te kunnen houden. Dit kwartaal
was het marktaandeel van de Japanners 7,32 procent.
Terug naar de Europese fabrikanten. Analist Pieper ziet in 2008/2009
Volkswagen, Renault en Fiat als winnaars uit de bus komen. “Allemaal hebben
ze hun portfolio en hun organisatie sterk verbeterd.”
Grote verliezers? “Toyota”, zegt hij resoluut. “En de Amerikaanse
fabrikanten General Motors en Ford.”
Ford heeft volgens Pieper een merkenprobleem. “Ze lanceerden vorig jaar een
nieuwe Mondeo, die ook heel goed werd ontvangen. Maar hij verkoopt niet. Dat
ligt niet aan de auto, maar aan het merk.”
Voor de Europese automarkt in totaal verwacht Pieper een licht bedrukt jaar
met een terugval van ongeveer 2 procent.
Wat zeggen brancheverenigingen Rai en Bovag? Weinig. De woordvoerder
van Bovag denkt pas na een half jaar iets te kunnen zeggen over
ontwikkelingen in de autobranche. Maar Bovag verwacht wel forse bewegingen.
Rai vond het opvallend dat de Nederlandse daling meeviel in vergelijking met
het Europese gemiddelde.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl